Tuesday, September 12, 2006

Szombaton elkezdtem egy hajnalmadaras festményt. Február végén, Tatabánya mellett egy kőbányában láttuk ezt a ritka madarat. Nagy jégcsapok lógtak néhány helyen a sziklafalról, árnyékukat a délelőtti nap jó hosszúra nyújtotta. Mivel a madár elég ritkán, és rövid időre mutatkozott, az egyik ilyen jégcsapot kezdtem el rajzolni, festeni. Ezt az egyetlen vázlatot sikerült készítenem, mert a nap "eloldotta" a jégcsapköteget, ami nagy robajjal zuhant le a földre.
















Már akkor eldöntöttem, hogy megfestem ezt a képet. Gyors vázlatokkal kezdtem. Néhány próbálkozás után megtaláltam a megfelelő kompozíciót, ami a jobb oldali ceruzarajzon látható:













A képet olajjal festem kasírozott vászonra. Az olajképeket nem ceruzával, hanem festékkel szoktam előrajzolni. Természetes sziénával fölvázoltam a jégcsapokat, valamint a sziklafal nagyobb repedéseit, és megfestettem az árnyékok alakját. A sziéna meleg színe majd néhány helyen átlátszik a rákerülő festékrétegeken, ami nagyon hasznos lesz a napsütötte hatás eléréséhez.
















A sziklafallal folytattam a munkát. Még mindig ezzel a sziénával festettem meg a további nagyobb repedéseket, megpróbáltam szinte megrajzolni az egyes formákat az ecsettel. A teleszkópon keresztül készült fotóimat használom referenciának, de nem igyekszem lemásolni a lefényképezett falat, hanem megpróbálom érzékeltetni a mészkő jellegét. Ebben segítségemre vannak még további terepen készült sziklatanulmányok. A hangulatom elég változó volt ezen munkafolyamatok alatt. Általában a képeim kezdeti stádiumában tökéletes kedvetlenség vesz erőt rajtam, mert nem nagyon látom előre, hogy mi lesz a végeredmény.
















Ezután elkezdtem színt adni a köveknek (a napsütötte részekre narancsos barackszínt). Az árnyékok színét nagyon nehéz meghatározni. Kékesek is, ugyanakkor meleg tónusúak.
















Nagyjából elkészültem a sziklával. Azt hiszem (vagyis remélem), hogy sikerült visszaadnom a mészkő formáját, színét. Jöhetnek a jégcsapok.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home