Thursday, October 12, 2006

Kedden jött a hír, hogy egy fiatal lilebíbicet figyeltek meg a Kiskunságban. Tegnap Szimuly Györggyel és feleségével lementünk, hátha sikerül megtalálnunk. A területen (a Szabadszállás melletti Büdös-széken) találkoztunk Pigniczki Csabával, a területi őrrel, aki találta a madarat. Reggel nagyon kevés bíbic volt bent a tavon, ezért elnéztünk máshová, és 11 óra körül visszamentünk. Akkor kezdtek bejönni nagyobb számban a bíbicek, és az első nagy csapat élén sikerült azonnal kiszúrnom a lilebíbicet (érdekes volt, hogy ez a madár vezette a csapatot, és azután, amikor késő délután kirepültek, szintén ő ment az élen).
Sajnos elég messziről tudtuk figyelni, a levegő is remegett, ezért csak néhány tanulmányt sikerült róla készítenem.













Ez lett talán a legjobb fotóm róla:







Röptében a legkönnyebb kiszúrni, mert a szárnyán sok a fehér:


























Jobb képek a fajról a neten: http://images.google.hu/images?q=Sociable+Lapwing&hl=hu.
5 éve festettem ezt a "Ritka vendég" című képet, amin egy öreg nászruhás lilebíbic látható bíbicek társaságában. A tegnapi megfigyelés után rájöttem, hogy kisebbre kellett volna festenem a madarat ezen a képen. Újból meggyőződhettem róla, hogy a közvetlen terepi megfigyelés mindennél fontosabb!











Sajnos a bíbicek egy része átrepült a tó olyan részébe, ahol nem láthattam őket, és természetesen a lilebíbic is velük tartott. Kénytelen voltam más téma után nézni. Szerencsére néhány nagy póling viszonylag közel pihent, így velük tudtam foglalkozni (a bal sarokban egy életkép látható récékkel):











A kb. 50-es csapatban volt két érdekes tollazatú példány. Vállevezőik, faroktollaik és a szárnyfedőik nagyon kopottak voltak, halvány mintázattal. Élesen elütött ettől a friss vállfedőik sora. Nem vagyok még teljesen tisztában a pólingok vedlésével, de véleményem szerint ezek 2005-ben kelt madarak lehetnek, melyek 1. nyári tollazatból vedlenek a 2. télibe.












Magamra maradtam a nap második felében, mivel a Hortobágyon egy másik extra ritkaság bukkant föl, egy sárgalábú cankó. A többieket lázba hozta a hír.
Így legalább nosztalgiázhattam a gyerekkori madarászatokról, amikor még mindenhová vonattal és gyalog mentünk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home